المنصه الاولي للاستشارات القانونيه في مصر في كافة التخصصات القانونيه

عقد الاتفاق وكيفية توثيقه بمحكمة الاسره ؟؟

عقد الاتفاق وكيفية توثيقه بمحكمة الاسره ؟؟

0 270
**اولا .. الأصل أن يتم الاتفاق على النفقه او الرؤيه او الاجور او او او .. بالتراضى قبل اللجوء إلى المحكمه ويكون الاتفاق حجه بين أطرافه وتطبق عليه قاعده المفروض اتفاقا كالمفروض قضاء ..

يعنى ايه .. ؟؟

• يعنى المفروض أن الزوج والزوجه بيتفقو على كل إلى ليهم وإلى عليهم من غير قضايا ولا محاكم ويتم تفريغ هذا الاتفاق فى شكل عقد يسمى عقد اتفاق وصلح ويتم الاتفاق على كل شىء بدون قيد أو شرط طالما الاتفاق لا يخالف القانون

**ثانيا .. الاتفاق ده بيتوثق بطريقتين …

١ – أن الزوج والزوجه بيروحو محكمه الاسره بمكتب فض المنازعات ويطلبو توثيق العقد والحصول على صيغه تنفيذيه عليه
٢ – أن الزوج والزوجه يعملو عقد اتفاق بينهم ويمضو عليه واى طرف فيهم ممكن يرفع قضيه فى محكمه الاسره اسمها دعوى إلزام بما فرضه على نفسه بموجب عقد الاتفاق

•• طيب امتى نلجىء للطريق الأول وامتى نلجىء للطريق التانى .. ؟؟

بص ياسيدى مكتب التسويه بيدى صيغه تنفيذيه على عقد الاتفاق وده فايدته أن لو الزوج مثلا شغال فى شركه يبقى حضرتك مش محتاجه حكم محكمه علشان تاخدى النفقه من الشركه كفايه تعلنى الشركه بالعقد والشركه تصرف المبلغ المتفق عليه فى العقد .

طيب ولو شغال أعمال حره .. ؟؟

يبقى فى الحاله دى لازم ترفع دعوى إلزام علشان تقدر تنفذ بنود العقد زى الرؤيه مثلا أو النفقه لأن دعوى الحبس او الحجز لازم حكم محكمه بكده

عقد الاتفاق وكيفية توثيقه بمحكمة الاسره ؟؟

مكتب المحاميه (هبه علام) والمتخصصه في قضايا الاحوال الشخصيه ومحاكم الاسره بالغردقه
مكتب المحاميه (هبه علام) والمتخصصه في قضايا الاحوال الشخصيه ومحاكم الاسره بالغردقه

☆ كل ده كويس طيب ايه الجديد إلى فى المنشور .. ؟؟

اقولك بقى ايه الجديد . ؟؟ الجديد أن حضرتك لو ماضى على عقد اتفاق بمبلغ معين كبير او اقل والكلام ده للطرفين راجل أو ست من حق كل طرف انه يرفع دعوى زياده او تخفيض حتى لو تم الاتفاق فى العقد على عدم الزياده أو زياده سنويه بسيطه .. ؟؟ ازاى الكلام ده معقول .. ؟؟ اه معقول جدا لا وكمان لو المبلغ إلى حضرتك كنت ماضى عليه وقت الاتفاق أكبر من استطاعتك أو أقل من المفروض يتفق عليه من حقك ماتنفذ العقد وتطلب تخفيض المبلغ أو زيادته … يعنى بمعنى أصح مش معنى ان تم الاتفاق على شىء أصبح ثابت مدى الحياه.

دعوى توثيق الاتفاق بين الزوجين

دعوى توثيق الإتفاق بين الزوجين هي واحدة من الدعاوى المثارة أمام محاكم الأسرة , و هي دعوى يرفعها الزوج أو الزوجة لتوثيق اتفاق في إطار عقد يتضمن عدة بنود تنظم العلاقة الزوجية بينهما مستقبلا مثل قيمة نفقة الزوجة الشهرية وقيمة نفقة الأطفال وأيضاَ موقف مسكن الزوجية وقائمة المنقولات. وهي تشبه دعوى صحة التوقيع من ناحية آثارها فقد يتم رفع أيهما . و قد يتم عمل هذا الأمر بعد الطلاق و يكون في إطار التسوية باتفاق بينهما و قد يتفقا فيه على امور اخرى مثل تنظيم أماكن ومواعيد الرؤية بين الزوجين للأطفال، فضلاَ عن مصاريف المدارس للأطفال ونوع التعليم وله دور مهم فى تنظيم الحياة بين الأب والأم بعد الطلاق. دور المحامي في دعوى توثيق الإتفاق بين الزوجين رفع الدعوى و الحصول وإثبات ما تم الإتفاق عليه بحكم المحكمة أو بالتسوية لو كان قد تم الإتفاق بعد الطلاق . متوسط المدة المستغرقة في دعوى توثيق الاتفاق بين الزوجين من شهرين حتى 3 أشهر متوسط أتعاب المحاماة في دعوى توثيق الاتفاق بين الزوجين متوسط قيمة الأتعاب تتراوح بين 3000 حتى 4000، ذلك وفقا لدرجة قيد المحامي الذي يتولى الدعوي و يتم تحديد الأتعاب من قبل المحامي المختار قبل البدء في الإجراءات.
الأوراق المطلوبة لتوكيل محامي من خلال منصة حورس 1- توكيل رسمي عام قضايا بإسم المحامي الذي نرشحه لك . 2-صورة ضوئية من بطاقة الرقم القومي . 3- وثيقة الزواج. 4- وثيقة الطلاق لو كان الاتفاق بعد الطلاق . 4- شهادات ميلاد الأولاد إن وجد لو كان الاتفاق بعد الطلاق .
Leave a comment