المنصه الاولي للاستشارات القانونيه في مصر في كافة التخصصات القانونيه

محامي متخصص في قضايا غسيل الاموال

محامي متخصص في قضايا غسيل الاموال

0 20

محامي متخصص في قضايا غسيل الاموال

جريمة غسل الأموال

جريمة غسل الأموال قضية غسل الأموال من أصعب القضايا اللي بتمر على المحامي وعلى النيابة وعلى القاضي.⁦⁩ ليه؟ …………..

لإنها بتقوم على فكرة “التمويه والإخفاء” بمعنى ان “المال المتحصل من جريمة” بيتم تدويره في عدد من العمليات المالية عشان مصدره الحقيقي يختفي و ده بيصعب من مهمة كل أطراف على حدة
جريمة غسل الاموال، لازم ليها ركنين
ركن مادي ………… وهو الحصول على أموال بطريق غير مشروع (تجارة مخدرات ، دعارة، سرقة ….. إلخ) أو إستغلال أموال مشروعة في تمويل عمليات إجرامية (زي تمويل ارهاب و جرائم التلاعب بالاقتصاد) والايهام بإنها انصرفت في مجال آخر.
ما الركن المعنوي ……….. فلازم يكون المتهم عارف بعدم مشروعية مصدر المال (أو عدم مشروعية النشاط المصروف عليه) ويكون قصده انه يخفى مصدر المال أو وجه انفاقه.
و جريمة غسل الأموال (متحبش تكون لوحدها)، يعني لازم تقترن بجريمة تانية. لإنها اما تكون (مال متحصل من جريمة) أو (مال مستخدم في تمويل جريمة) في أوجه قصور كتير ممكن تلاقيها في

محامي متخصص في قضايا غسيل الاموال

الأحكام الصادرة في جريمة غسل الأموال

غش تجاري ( مذكرة بالدفاع في جنحة غش تجاري ) 
غش تجاري ( مذكرة بالدفاع في جنحة غش تجاري )

و من امثلة ذلك:
١. عدم بيان الجريمة اللي تحصل منها المتهم على المال.
٢. عدم نهائية الحكم الجنائي الصادر في الجريمة اللي تحصل منها المتهم على المال.
٣. عدم اثبات توافر علم المتهم بعدم مشروعية مصدر الأموال.
٤. عدم اثبات انصراف إرادة المتهم لإخفاء مصدر الأموال أو عرقلة الوصول إلى مرتكب الجريمة الأصلية.
و فى تحدثت محكمة النقض وقالت:⁦ “جريمة غسل الأموال المنسوبة إلى الطاعن ارتكابها يتطلب لتوافرها أن تكون الأموال متحصلة من جريمة من الجرائم المنصوص عليها في المادة ۲ من قانون مكافحة غسل الأموال مع العلم بذلك وأن يكون القصد من هذا السلوك إخفاء هذا المال أو تمويه طبيعته أو مصدره دون اكتشاف ذلك أو عرقلة التوصل إلى شخص من ارتكب الجريمة المتحصل منها المال .. وكان الحكم المطعون فيه قد دان الطاعن بجريمتي غسل الأموال ، وإدخال نقد أجنبي إلى البلاد دون أن يستظهر أركان الجريمة التي دان الطاعن بها – كما هي معرفة به في القانون – ولم يدلل على توافرها ، كما أنه خلا من بيان ما إذا كان الحكم الصادر يكون مشوبا بالقصور” (طعن ٨٢٥٤ لسنة ٧٨ق – جلسة ٢ / ٤ / ٢٠١١) ⁦📷النتيجة الإجرامية في جريمة غسل الاموال
النتيجة الإجرامية هي”الهدف اللي حققه المجرم من جريمته”
أي جريمة = سلوك إجرامي + نتيجة + علاقة سبببة.
في جرائم غسل الأموال ……….⁦ بتكون “النتيجة الإجرامية” هي “اضفاء المشروعية على مال ناتج من جريمة” وده بيختلف عن السلوك الإجرامي “عملية نقل وتمويه المال” يعني ممكن نقول ان “السلوك”و” النتيجة” بيظهروا من خلال سلسلة الإجراءات اللي بيتم بيها غسل المال.
فعلى سبيل المثال : – تاجر مخدرات يفتح شركة استيراد، و يستورد بضايع عشان يبيعها بالخسارة (بلغة السوق: يحرق البضاعة) وبعدين يسجل في الدفاتر أرباح غير حقيقية (أرباح المخدرات طبعا) التسجيل ده هو النتيجة الإجرامية، لإن كدة اتوجد مصدر مشروع للمال على خلاف الحقيقة. و جريمة غسل الأموال ، هي “جريمة خطر” ، بمعنى انه طالما ان الجاني قام “بالتمويه واخفاء مصدر المال” يبقى الجريمة معاقب عليها من غير انتظار وقوع ضرر.
ليه غسل الأموال مجرم؟؟

أن المال السايل بيخرج من الدولة اللي تم ارتكاب النشاط غير المشروع فيها (ده اسمه استنزاف اقتصادي) استخدام المال في أمور وهمية أو غير إنتاجية بيؤدي لحالة ركود (مثال ان الجاني يشتري لوحة غالية أو تحفة أو يخت) و ده لإن تجميد المال في التحف ده بيأثر على دوران راس المال.

Leave a comment